EN

Wat is meditatie en is het ook wat voor jou?

Wat is meditatie en is het ook wat voor jou? 

Meditatie, hoor ik je denken, wat heeft dat nou te maken met RTM en wat is de toegevoegde waarde in de vorm van een seminar of workshop? Misschien heb je er wel eens over gehoord maar weet je eigenlijk niet precies wat het is en of jij er ook wat aan kan hebben. Ik (Boyan) zal 3 korte blogs gaan schrijven over meditatie/mindfulness om je een beetje een kickstart te geven over waarom en hoe het je kan helpen om sneller je trainingsdoelen bij RTM te bereiken!

Voordat ik in detail treed over hoe meditatie/mindfulness je kan helpen om je sportprestaties te verbeteren moeten we eerst even duidelijk hebben wat het nou precies is. 

Als ik Google om hulp vraag krijg ik de volgende definities die wat mij betreft de lading het beste dekken: 

 

Meditatie 

Meditatie is een praktijk waarbij een individu een techniek – zoals mindfulness of het focussen van de geest op een bepaald object, gedachte of activiteit – gebruikt om aandacht en bewustzijn te trainen en een mentaal heldere en emotioneel rustige en stabiele toestand te bereiken.

Mindfulness 

Een mentale staat bereikt door het bewustzijn te richten op het huidige moment, terwijl men rustig zijn gevoelens, gedachten en lichamelijke gewaarwordingen erkent en accepteert, gebruikt als een therapeutische techniek.

 

Dus voor de duidelijkheid; mindfulness is niet meditatie en visa versa. 

Het beoefenen van meditatie, vaak gedaan in een rustige omgeving in je eentje, maakt je bewuster van de staat waarin je je bevindt. 

Mindfulness kan in elke situatie worden toegepast door je volledig te focussen, bijvoorbeeld in een gesprek, zonder dat je geest op eigen houtje afdwaalt, of door ten volste te genieten van een maaltijd, door je te concentreren op elk aspect ervan. 

 

Mijn persoonlijke ervaring 

Ik was nooit een yoga-/meditatie-type, het paste niet echt bij mijn ”ego” en dat resulteerde in het feit dat ik niet openstond voor meditatietraining of mindfulness-achtige onderwerpen. Ik dacht altijd dat het te spiritueel was en niet iets voor mij. Door mijn sport-/trainingsachtergrond ben ik geïnteresseerd in wetenschap achter het menselijk lichaam en in dit geval de wetenschap van het menselijk gedrag en hoe het werkt.

Ik kwam meerdere video’s tegen, maar degene die me het meest triggerde en mijn interesse op een dieper niveau wekte was een 10 minuten durende video van Mel Robbins. De manier waarop in de video wordt uitgelegd hoe je je hersenen kunt herprogrammeren en je gedrag kunt veranderen en wat de wetenschap erachter is, sprak me erg aan. 

Een paar maanden later, ondertussen ben ik dieper gaan graven en heb ik een paar boeken gelezen die betrekking hebben op het onderwerp, (zoals The Secret / The 5-Second Rule / Mind Gym en nog een paar, raakte ik steeds meer aangetrokken tot visualisatie. Nu is visualisatie anders dan meditatie, maar het bracht me ook dichterbij meditatie. 

De huidige wetenschap kan steeds beter zien wat er allemaal gebeurt in de hersenen wanneer je mediteert. De voordelen van de spirituele kant zijn al eeuwenlang bewezen en zelf merk ik dat nu ik ermee bezig ben ook goed.

 

Worstelen met mijn eigen gedachten/mindset

Tijdens een trainingssessie in de sportschool heb je misschien de ‘mental state’ al ervaren. Dan weet je hoe het is om je te concentreren op de training en niets anders; alles om je heen houdt op te bestaan en alle gedachten over werk, koken, klusjes en al het andere wat je die dag in je hoofd had verdwijnt als je aan het trainen bent. 

Ik heb lang geworsteld met het op de rails krijgen van mijn ‘gedachtes en mindset’. Ik was altijd snel afgeleid door alles wat er gaande was, zelfs als ik aan het trainen was. Ik was gefocust op wat andere mensen deden, vroeg me af of ik wel snel genoeg ging, wat ik na de training te doen had en of ik voldeed aan de standaarden die ik voor mezelf had gesteld. Mijn gedachten zetten me er zelfs toe aan halverwege een training te stoppen met allerlei excuses als, ‘je hebt nog zoveel werk op je bureau liggen’ of ‘je moet al die mensen nog bellen’. Het directe gevolg was dat ik minder plezier had in mijn training en dat mijn trainingsresultaten niet optimaal waren. Sommige dagen kwam ik er gewoon helemaal niet in en dat had weer impact op de rest van mijn dag. 

Hetzelfde gebeurde als ik wilde gaan slapen, mijn gedachten lieten me niet met rust en ik heb nachten gehad waarbij ik soms wel uren wakker lag voordat ik eindelijk in slaap kon vallen. 

 

Het onder de knie krijgen van mediteren

Na meer tijd te hebben besteed aan het lezen over meditatie/mindfulness, was het tijd om het ook daadwerkelijk te gaan toepassen. Het begon wat oncomfortabel omdat ik niet gewend was om stil te zitten en mijn gedachten langzaam te laten komen en gaan. Ik zocht een comfortabele positie en begon met korte 5 min meditatie sessies. 

Al snel werden de sessies 10 min en hoe meer tijd ik besteedde aan het trainen van mijn ‘focus spier’ hoe meer plezier ik eruit kon halen. 

Als ik in de ochtend mediteer dan merk ik dat ik een hele rustige en compassievolle mindset over houd. En als ik thuis kom van een drukke werkdag gebruik ik een meditatie sessie om de dag te laten bezinken, weer even te landen en de rust terug te vinden. 

Door tijd voor mezelf te nemen en op de pauzeknop te drukken (te mediteren) kan ik steeds vaker en gemakkelijker in een kalmere staat komen en daarmee meer van mijn dag genieten. 

Mijn workout momenten zijn leuker geworden en daardoor ook mijn resultaten, ik slaap beter en dat zorgt weer voor een beter herstel (hierover kun je meer lezen in mijn volgende blog) en het werken aan de gym is nu ook weer een stuk leuker geworden. 

Ik kan met een gerust hart zeggen dat, door de tijd te nemen om te mediteren, de kwaliteit van mijn leven flink is toegenomen. 

 

Heb ik je interesse voor meditatie aangewakkerd? 

Als je geïnteresseerd bent geraakt, bekijk dan zeker even ‘The mind explained – Mindfulness’, een hele toffe video van 20 minuten op Netflix. Deze video geeft een goede introductie van wat je kunt verwachten. Je kunt me altijd even aanspreken in de box als je vragen hebt, ik vind het altijd leuk om een praatje over meditatie/mindfulness te maken. 

 

We zullen op 8 December een workshop meditatie hosten bij RTM, als lid van RTM kun je via de onderstaande link een plekje bemachtigen om deze eerste workshop meditatie te volgen. 

Workshop Ticket 8 Dec 

 

Blog geschreven door Boyan van der Elst.