EN

Het effect dat alcohol heeft op het lichaam

Alcohol en herstel

Met deze blog ga ik denk ik geen vrienden maken maar geloof me, ik doe dit voor jullie eigen bestwil.

Als accountability coach krijg ik regelmatig de vraag of alcohol past in een gezond dieet. Terwijl de meeste mensen die het vragen zelf het antwoord ook stiekem wel weten hopen ze toch dat ik goed nieuws voor ze heb… helaas.

“En een wijntje dan? Dat is toch gezond, 2 glazen wijn op een dag?”

Wat is en doet alcohol
Alcohol is, met 7,1 kcal per gram, eigenlijk, naast eiwitten (4 kcal/g), koolhydraten (4 kcal/g) en vetten (9 kcal/g), een macronutrient. Top! Denk je nu misschien maar weer helaas. Het lichaam kan niet goed uit de voeten met het verwerken van alcohol waardoor calorieën uit andere bronnen vrijwel direct worden opgeslagen als vet. Ook wordt de opname van essentiële voedingsstoffen geremd als er alcohol in ons systeem aanwezig is.

Vochtbalans
Na inspanning is het van belang dat voedingsstoffen zo goed mogelijk worden uitgewisseld tussen spiercellen en het bloed voor onder andere spieropbouw. Na een training is het dus belangrijk dat je het verloren vocht weer snel en effectief aanvult. Het ADH hormoon, dat verantwoordelijk is voor de vochtbalans in je lichaam, wordt geremd waardoor je meer gaat plassen. Hierdoor wordt het moeilijker om de vochtbalans op pijl te houden.

Heb je na een avondje drinken de volgende dag een kater, dan kun je die dag niet goed herstellen door een vocht onbalans. Die hele hersteldag verlies je dus eigenlijk waardoor je pas een dag later aan je herstel begint, misschien wel op een dag dat je alweer traint.

Herstelvoeding
Doordat alcohol een verdovend effect heeft op onze hersenen verschuiven onze prioriteiten. De positieve effecten zijn dat je je losser voelt en minder geremd. Helaas heeft dat positieve aspect vaak ook een negatief effect op onze voeding; Veel mensen gaan de kater te lijf met een kapsalon. De koolhydraten en eiwitten die je volgens je trainingsschema nodig hebt worden vaak ook de volgende dag vergeten of niet optimaal opgenomen. Een gezond voedingspatroon wordt door alcohol dus in de war geschopt. Bovendien bevatten alcoholische drankjes zelf ook al veel suiker.

Slaap
Het lichaam herstelt zich in rust en dan voornamelijk tijdens de (REM) slaap. Door alcohol val je misschien wel gemakkelijker in slaap maar de slaapkwaliteit is veel minder goed, je slaapt onrustiger en minder diep. Aangezien veel Nederlanders sowieso al een tekort aan slaap hebben is de kwaliteit van de rust des te belangrijker. Alcohol heeft hier dus een negatief effect op je (spier) herstel.

Immuunsysteem
Alle bovenstaande redenen (dehydratie, verminderde opname van belangrijke voedingsstoffen, ongezonde keuzes in voeding en slaaptekort) verzwakken je immuunsysteem waardoor je sneller ziek wordt en dat dat niet bevorderlijk is voor je trainingsresultaten is natuurlijk logisch.

Mag ik dan nooit meer alcohol?
Voor veel mensen hoort af en toe een wijntje, of een biertje na een potje tennis ‘gewoon’ bij het goede leven. Als je niet gericht bent op optimale prestaties dan kan dat best af en toe een keertje. Houd er wel rekening mee dat ‘gewoon’ in deze context eigenlijk ‘gewoonte’ betekent en dat je gewoontes ook kunt veranderen als je dat wilt.

De slogan ‘Geniet, maar drink met mate.’ is niet voor niets (net als waarschuwingen voor allerlei narigheid op tabaksverpakkingen) verplicht voor alle tv- en bioscoop commercials en alle printuitingen van sterk alcoholhoudende dranken.

Mocht je na het lezen van deze blog geïnspireerd zijn geraakt om minder goede eetgewoontes aan te pakken en je trainingsresultaat en herstel te verbeteren, neem dan gerust even contact met me op!

Het jaar beginnen met mijn hulp?
Wil je 2020 goed beginnen en heb je daar een duwtje in de juiste richting nodig (of een schop onder je kont)? We hebben een persoonlijk, op maat gemaakt, voedingsplan met voor je met 6 weken accountability. Bij het complete pakket krijgt je drie lichaamsmetingen, before en after foto’s, een consult, een persoonlijk voedingsplan, indien nodig 6 extra credits om je in te schrijven voor workouts en een accountability coach om te kunnen raadplegen voor vragen en voor motivatie en planning.

Wil je meer informatie, stuur dan een mailtje naar info@rtmlifestylegym.nl dan neem ik contact met je op voor een vrijblijvend intake gesprek.

Alle beste wensen voor een gezond nieuw jaar!

Groetjes
Nanouk