EN

RTM Chipper WOD’s / Advanced WOD’s

 

Altijd al willen weten wat een chipper is? En waarom wij in ons rooster slechts 2 uur per week toewijden aan een chipper workout? Laat mij (Boyan – eigenaar van de RTM) deze vraag voor je beantwoorden.

CrossFit is een combinatie van conditie, gewichtheffen en gymnastics. We stellen van deze bewegingen verschillende work-outs samen. 

AMRAP’s – As Many Rounds/Reps As Possible 

For Time 

For Quality 

EMOM’s – Every Minute On the Minute 

Chippers

In dit blogitem willen we de chipper workouts uitlichten en de manier waarop wij ze bij RTM toepassen. 

 

Normale WOD vs. Chipper

Allereerst zorgen we er tijdens normale WOD’s voor dat de werktijd van de meeste van onze workouts minder is dan 20 minuten. Dit resulteert in een hogere intensiteit, betere kwaliteit van bewegen en minder kans op blessures door vermoeidheid. Het overige deel van het uur is voornamelijk bedoeld om je kracht of techniek te vergroten/verbeteren, maar met een lagere intensiteit.

Op deze manier heeft je lichaam meer kans op een positieve trainingsstimulans zonder te vermoeid te raken en kun je meerdere WOD’s per week doen.

Wanneer we een chipper inplannen in het weekend, zit er geen techniek of kracht onderdeel in dat uur en bestaat de training uit 30-45 minuten flink doorwerken. De training is dan samengesteld uit zware technische oefeningen, gecombineerd met lastige gymnastics oefeningen. 

 

In een chipper combineren we dus vaak veel herhalingen met een zwaar gewicht, lastige technieken en gebruiken we alle soorten bewegingen (gymnastics, gewichtheffen en conditie) in 1 workout. Door langere werktijd, gewichten en de technieken die we gebruiken tijdens deze WOD’s, is de kans dat je al snel volledig uitgeput bent een stuk groter en wordt de kans op fouten of blessures groter. 

Daarom raden wij aan om alleen chippers te doen wanneer je een ervaren CrossFitter bent die alle movements kent en die geen oefeningen hoeft aan te passen (scalen) om mee te kunnen doen met deze workouts. 

Bewegingen die je onder de knie moet hebben om mee te kunnen doen aan een chipper zijn:

HSPU / Snatch / Strict + Kipping Pull-ups / Squat Cleans / Jerks 

 

Mocht je bovenstaande termen niet herkennen, dan is het misschien beter om nog even te wachten met de chippers. Je kunt dan het beste deelnemen aan de normale WOD’s, sweatclasses en barbell classes om eerst je technieken bij te schaven tot je de gewichten en herhalingen aan kunt die we tijdens de chippers hanteren. 

 

Alternatief voor Chipper

 

Een goed alternatief voor de chipper is het volgen van een Sweatclass. De intensiteit van de training is gelijk, maar de zware barbell movements of lastige gymnastics zitten er bij de Sweatclass niet in. De perfecte manier om je conditie op pijl te krijgen dus! 

Als je er zelf nog niet helemaal uit bent, stap dan gerust naar een van onze coaches, die weten precies welke les het beste voor jou is. 

Binnenkort zullen we op het moment waarop de chippers gegeven worden, ook sweat classes aanbieden met dezelfde trainings intensiteit, zodat je altijd kan kiezen voor de beste prikkel en dan ook het beste trainingsresultaat!